Ana içeriğe atla

Sık Sorulan Sorular (Öğrenciler)

EÖB hizmetlerinden faydalanmak için her dönem ayrıca başvuru yapmam gerekir mi?

Evet. Her dönem aldığınız dersler değişecektir ve hizmetler aynı olsa da evraklarda yer alan bilgiler içinde bulunulan döneme göre güncellenmelidir. Bu nedenle EÖB’ye kayıt olduktan sonra birim hizmetlerinden faydalanmak için her dönem ayrı bir başvuru yapmalısınız. Her dönem başvuru yapmak öğrencinin sorumluluğundadır.

 

EÖB hizmetlerinden faydalanmak için rapor getirmem şart mı?

Evet. Geçerli bir sağlık raporunu kayıt sırasında EÖB’ye sunmalısınız. Hizmetlerin devamı için engel durumunuza ve raporunuzun geçerlilik süresine göre belli aralıklarla raporunuzu yenilemelisiniz.

 

EÖB’ye daha önce kaydolmamıştım, fakat artık EÖB hizmetlerinden faydalanmak istiyorum. Kayıt olmadığım dönemlerdeki sınavlar için bir düzenleme yapılabilir mi?

Hayır. EÖB hizmetleri ileriye dönük olarak, başvurunuz ve değerlendirme sürecini takiben uygulamaya konulur. Geriye dönük uyarlamalar yapılmamaktadır. Tüm uyarlama düzenlemeleri, değerlendirme (sınav, sunum, ödev vb.) öncesinde planlanmakta ve geçmişe yönelik herhangi bir uygulamayı içermemektedir.

 

Geçici bir engelim var. EÖB bana destek olabilir mi?

Evet, olabilir. Güncel sağlık raporunuzla EÖB’ye başvurunuzu yaptıktan sonra ihtiyaçlarınız ve buna uygun hizmetler belirlenir.

 

Engel/sağlık durumumla ilgili bilgilerim farklı kişi ve kurumlarla paylaşılıyor mu? EÖB'ye kayıt olmam mezuniyetimden sonra bir sorun teşkil eder mi?

EÖB’ye kaydınızın yapılması ve uygun hizmetlerin belirlenmesi için sağlık durumunuzla ilgili bilgileri ve uzman hekim tarafından imzalanmış geçerli bir sağlık raporunu EÖB uzmanlarıyla paylaşmanız gerekmektedir. Değerlendirme sürecinde ve sonrasında EÖB personeli sağlık durumunuzla ilgili bilgileri, tanınızı ve ilişkili diğer ayrıntıları hiçbir şahıs, birim ve kurumla sizin onayınız olmadan paylaşmamaktadır. Hazırlanan evraklarda tanı bilgileriniz yer almamaktadır. Bunlar EÖB hariç herhangi bir veri tabanında kayıt altına alınmadığı için mezuniyetten sonrası için bir sorun teşkil etmemektedir. Siz dilerseniz öğretim üyeleri ya da ilgili şahıs ve birimlerle sağlık durumunuza ilişkin ayrıntıları paylaşabilirsiniz.

 

Akademik uyarlama nedir?

Akademik uyarlama engelli öğrencilerin gereksinimlerine göre ders ve sınav uygulamalarını belirtebilecekleri bir hizmettir. Öğrencinin akademik uyarlama hizmeti başvurusu üzerine EÖB uzmanları, öğrencinin uzman hekim onaylı sağlık raporlarını inceler, ihtiyaçlarını belirlemek üzere değerlendirme görüşmeleri yapar ve uygulanabilecek uyarlamalar belirlenir. Akademik uyarlamalar, üniversitenin eğitim-öğretim amaçlarına, ilgili dersin hedeflerine uygun olarak belirlenir. Temel amaç ve hedeflere aykırı nitelikteki uygulamalar uyarlama kapsamında değerlendirilmez. Uyarlamalar eşit erişimi sağlamayı amaçlar.

 

Akademik uyarlama mektubu hazır olduğunda ne yapacağım?

Mektupta EÖB birim sorumlusu, ilgili öğretim üyesi ve öğrencinin imzası bulunmalıdır. Akademik uyarlama mektubunun hazır olduğuna ilişkin bilgi size ulaştıktan sonra her ders için ayrı hazırlanan mektupların imza süreci başlar. Birime gelip mektubunuzu imzalarsınız ve her mektup ayrı bir zarf içinde ilgili öğretim üyesine imzalatılmak üzere size teslim edilir. Siz de uyarlama mektubunu ilgili öğretim üyesine imzalatarak aslını yeniden EÖB’ye getirirsiniz.

 

Uyarlama mektubunu dersi veren öğretim üyesine imzalattım. Bundan sonra yapmam gereken bir şey var mı?

Evet. Eğer sınav uyarlaması alıyorsanız her sınavdan önce dersi veren öğretim üyesine/üyelerine uyarlama bilgilerinizi hatırlatmakta fayda vardır. Uyarlamaların uygulanmasıyla ilgili soru ve geri bildirimlerinizi ilgili dönem içinde EÖB’ye iletmenizi öneririz. Mektubun ilgili öğretim üyesine/üyelerine ulaşmasından itibaren süreci takip etmek ve akademik uyarlamaların uygulanmasındaki aksaklık ya da güçlükleri birime zamanında bildirmek hizmet alan öğrencinin sorumluluğundadır.

 

 

Sık Sorulan Sorular (Öğretim Üyeleri)

Öğrencim bana akademik uyarlama mektubu getirdi, ne yapmalıyım?

Öğrenciniz, akademik uyarlama mektubunu size getirmişse veya uyarlama mektubu EOB tarafından size iletilmişse etkileşimli süreçte belirlenen uyarlamaları artık uygulayabilirsiniz. Uygulama sırasında herhangi bir güçlükle karşılaşmanız durumunda size destek olmaları için EÖB personeliyle iletişime geçebilirsiniz.

 

Uyarlama mektubu resmi yollarla bana ulaşsa daha iyi olmaz mı?

Üniversitemizde akademik uyarlama mektupları EÖB birim sorumlusu tarafından imzalandıktan sonra öğrenciye verilir ve öğrenciden öğretim üyesine imzalatması istenir. Bu süreç öğrencilerimizin verilerinin korunması amacıyla bu şekilde yürütülmekte, böylece öğrenci için belirtilen uygulamaların sadece öğrenci, birim personeli ve öğretim üyesi tarafından incelenmesi hedeflenmektedir.

 

Uyarlama mektubunun aslı bende kalabilir mi?

Öğrencilerimizin süreçlerini takip edebilmek için mektupların aslını birimimizde arşivlemekteyiz. İmzaladıktan sonra mektubun bir kopyasını alabilirsiniz.

 

Öğrencinin görünen bir engeli yok. Geçerli bir engeli olup olmadığından nasıl emin olacağım?

Her engel durumu gözle görünen, somut belirtileri içermeyebilir. Hatta pek çok engel durumu dış görünüşe bakarak anlaşılmayabilir. Başvuruda bulunan tüm öğrencilerimizin değerlendirmesi EÖB personeli tarafından uzman hekim onaylı sağlık raporları incelenerek yapılır.

 

Ayrı sınav yeri ve gözetmen düzenlemeleri yapıldı, ancak öğrencim sınava girmedi. Ne yapmalıyım?

Uyarlama alan tüm öğrenciler, diğer öğrenciler gibi ders ve sınav yükümlülüklerini yerine getirmelidir. Sınava girmeyen öğrencinin notu buna göre belirlenir. Diğer öğrenciler gibi sınava yeniden girme hakkı bulunuyorsa benzer uyarlamalar yeniden planlanır.

 

Uyarlama alan öğrencim derse gelmiyor, uyarlama verilmesi makul mü?

Uyarlama alan tüm öğrenciler, diğer öğrenciler gibi dersin yükümlülüklerini yerine getirmelidir. Derste uyarlama almayan öğrenciler için bir devam zorunluluğu yoksa engelli öğrencinin de derse devam etme zorunluluğu bulunmamaktadır.

 

Uyarlama olarak ders notlarımın paylaşılması isteniyor, bu uygun ve adil mi?

Bu uyarlama, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu, öğrenme güçlüğü gibi bazı bilişsel engel grupları için önerilmekle birlikte dersi veren öğretim üyesinin son kararına bırakılmaktadır.

 

Öğrencimin işitme engeli var. Dinlemeye yönelik bir uygulama olmayan yazılı sınavda ek süre almasının sebebi nedir?

Bu uyarlamanın arkasındaki mantık, işitme kaybı/engelinin planlama, çalışma belleği, dikkat, duygusal ve davranışsal düzenleme, öz denetim, uyarıcıları düzenleme, düşünme, organize etme, problem çözme, karar verme, bilgiyi işlemleme gibi yürütücü işlevleri olumsuz etkilemesiyle ilişkilidir. İşitme kaybı/engeli olan bireyin gelişimsel olarak alıcı ve ifade edici dil süreçlerinde farklılıklar oluşabilir, bilgiyi işlemleme hızında, okuduğunu belleğine aktarma ve ilgili bilgiyi belleğinden geri çağırma süreçlerinde yavaşlama görülebilir. Bu nedenle işitme kaybı/engeli olan bireyler sınavlarda ek süre alabilir.

 

Aynı engel türüne sahip iki öğrencim var, ikisine de farklı uyarlamalar verilmiş. Bunun sebebi nedir?

Engel düzeyi, var olan sağlık koşulların çevresel ve kişisel etmenlerle etkileşimine göre şekillenir. Aynı engel türüne, sağlık koşullarına sahip olsalar bile gereksinimler çevresel ve kişisel etmenlere göre farklılaşabilir. Örneğin, Braille alfabesi bilen ve bilmeyen iki kör öğrencinin uyarlamaları da farklı olacaktır. Bu son derece normaldir, sağlık raporlarının incelenmesinden sonraki değerlendirme görüşmeleri bu amaçla yapılmaktadır.

 

Dersimde engeli olabileceğinden şüphelendiğim bir öğrencim var. Ne yapmalıyım?

Ders izlencelerine engelli öğrencilere yönelik bir not ekleyebilir ve dönem başında sözlü duyuru yapabilirsiniz. Eğer öğrencinizin sağlık durumundan ötürü dersinizde güçlük çektiğini düşünüyorsanız öğrencinizi doğrudan bölümünüzdeki engelli öğrenci birim temsilcisine ya da birimimize yönlendirebilirsiniz. Dersinizin erişilebilir olup olmadığıyla ilgili fikir edinmek ve erişilebilirliğini artırmak için neler yapılabileceğini görüşmek üzere birimimizle iletişime geçebilirsiniz.

 

Öğrencim benimle konuştu, uyarlama vereceğim. Yine de uyarlama mektubu gerekir mi?

EOB tarafından onaylanmayan uyarlamaların uygulanmasıyla ilgili sorumluluk öğretim üyesine aittir.

 

X engeli olan bir öğrencinin A bölümünde okuması uygun mu?

Öğrencilerimiz üniversite tercih dönemlerinde ÖSYM’nin belirlediği kriterler doğrultusunda yükseköğretim kurumlarına yerleştirilmektedir. Üniversitemizdeki bölümlerden herhangi birine yerleşen öğrencilerimizin tüm öğrencilerle aynı olanaklara eşit koşullarda erişme hakkı bulunmakta ve EÖB, hizmetlerini bu doğrultuda belirlemektedir. Öğrencilerimizin yerleştikleri bölüme uygunlukla ilgili hususlar EÖB’nin yetki ve sorumluluk alanı dışındadır.

 

Öğrencinin gizliliğinin korunmasıyla ilgili sorumluluklarım neler?

Öğrencinin aldığı hizmetler eğer sizinle paylaşıldıysa, engel durumu ve tanısıyla ilgili bilgiler sadece öğretim faaliyetleri içinde yer alan personelle (öğretim üyesi, ders koordinatörü, araştırma görevlisi, lab görevlisi vb.) gerekli ise paylaşılır, bunun dışında gerekli ve ilgili olmayan bir bağlamda bu bilgiler gizli tutulmalıdır. Örneğin, sınavda gözetmenlik görevini yerine getirecek araştırma görevlisinin öğrencinin tanısını bilmesine gerek yoktur, bu personelin görev sırasında dikkat edeceği hususları bilmesi yeterlidir. Ayrıca ilgili derse kayıtlı tüm öğrencilerin listelendiği ve herkese açık bir duyuruda (örn; sınav yeri duyurusu) EÖB’den destek alan öğrenci için diğer öğrencilerden farklı bir not, uyarı vs. belirtilmemeli, bu öğrenciyle özel olarak iletişime geçilerek duyurunun konusu hakkında konuşulmalıdır. Diğer öğrencilerin dikkatini çekmek ya da desteğini istemek için dahi sınıf içinde öğrencinin özel durumuna ilişkin duyuru yapılmamalı, öğrencinin izni olmadan engellilik durumu paylaşılmamalıdır.

 

Hizmetlerimizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanıyoruz.

asbu.edu.tr' yi kullanarak çerezlere izin vermiş olursunuz.